OKUL VE KURUMLARDA İŞ KAZASI DURUMUNDA YAPILMASI GEREKENLER

09.03.2023 485

İş Kazası Meslek Hastalığı E-Bildirim (İşveren Bildirimi) İşlemleri

 

Sosyal Güvenlik Kurumunun İlgili Web Sayfası ;

 

İş Kazası Nedir?

İş kazası, kişinin çalışma hayatında 5510 sayılı Kanunda sayılan hallerden birinde meydana gelen ve sigortalıyı bedenen veya ruhen engelli hale getiren olaydır.

 

5510 sayılı Kanunda sayılan iş kazası halleri ise şunlardır:

> Sigortalının işyerinde bulunduğu sırada, 

> İşveren tarafından yürütülmekte olan iş nedeniyle

> Bir işverene bağlı olarak çalışan sigortalının, görevli olarak işyeri dışında başka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl işini yapmaksızın geçen zamanlarda,

> Hizmet akdi ile çalışan emziren kadın sigortalının, iş mevzuatı gereğince çocuğuna süt vermek için ayrılan zamanlarda,

> Sigortalıların, işverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında, 

> Kendi adına ve hesabına bağımsız çalışıyorsa yürütmekte olduğu iş nedeniyle

meydana gelen olaylardır.

 

 Bir Olayın İş Kazası Sayılabilmesi için Hangi Unsurları Taşıması Gerekmektedir?

 iş kazası geçiren kişinin,

 -Sigortalı olması,

-Mutlaka bir olay ile karşılaşmış olması,

-Meydana gelen olay nedeniyle bedenen veya ruhen engelli hale gelmesi,

hallerinin bir arada bulunması gerekmektedir.

 

Kaza sonrası yapılacaklar;

1 - Herhangi bir iş kazasının gerçekleşmesinin ardından olay yerinde bulunanların ya da olay yerine ilk gidenlerin yapması gereken işlemlerin başında; işyerinde mevcut olması durumunda işyeri hekimine veya diğer sağlık personeline haber verilmesi gelir. İşyerinde hekim veya diğer sağlık personeli bulunmaması durumunda ise doğrudan 112 aranarak ambulans çağrılması gerekmektedir. İlkyardımcı sertifikasına sahip personel varsa ilkyardım uygulanmalı.

2 - İş kazasının olduğu yerde yeterli güvenlik önlemleri tam olarak alınmadan kazanın olduğu bölgeye yaklaşılmamalıdır. Aksi takdirde başka bir kazanın daha gerçekleşmesi ihtimal dahilindedir.

3 -  Kaza mahalli fotoğraflanmalıdır. 3. Şahısların kulaktan dolma yorumları yerine kaza olayını bizzat yaşayan ve görenlerin ifadeleri doğrultusunda kayıt oluşturulmalıdır.

4 - İşveren veya İşveren Vekili Kazanın meydana geldiği günden sonra  yasal süre (3 İŞ GÜNÜ) içersinde SGK'ya bildirimde bulunması gerekiyor.

5 - Hizmet akdine tabi çalışan sigortalıların iş kazası bildirimleri; >  e-sigorta uygulaması ile (uygulama için tıklayınız: http://uyg.sgk.gov.tr/IsvBildirimFormu/welcome.do)

6-657'ye tabi çalışanlar için SGK'dan alınan şifre ile internet üzerinden https://uyg.sgk.gov.tr/IsKazasiBildirimISV4C/ giriş yapılması gerekiyor. Şayet sistemsel bir hata yaşanması halinde SGK'ya İş Kazası Bildirim Formu elden teslim edilmelidir. Şifre verilmeyen Okul ve Kurumlarımız SGK'ya bildirilecek İş Kazası Bildirim Formunu doldurduktan sonra üst yazı ile birlikte yasal süre (3 İş Günü) içerisinde SGK'ya elden bildirimde bulunmaları gerekiyor. Ayrıca MEB'e iletilmek üzere İş Kazası Bildirim Formu doldurulup ıslak imza ile imzalandıktan sonra İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü İşyeri Sağlık ve Güvenliği Bürosuna yazı ile bildirilmelidir. İlçe Milli Eğitim Müdürlükleri İl Milli Eğitim Müdürlüğüne yazılı bildirim yapmalıdır.

7 - Tüm bu iş ve işlemler için dosya tutulmalı ve İş Güvenliği Uzmanına verilmek üzere saklanmalıdır.

 

      NOT : İş Kazası tutanağı formunun eksiksiz doldurulması gerekmektedir. (Formatta bir değişiklik yapılmadan formun doldurup bir örneğinin el yazısı ve ıslak imzalı olmasına dikkat edilmelidir.)    

İş kazası tutanağını indirmek için tıklayınız.